Thursday 5 April 2018

MASA ITU......



Assalamualaikum, Selamat Tengahari dan  Salam Jumaat 😊

Sekejap je kita dah masuk bulan April tahun 2018 kan. Nampak tak....masa bergerak begitu pantas? Masa bergerak seiring dengan usia kita. Masa tidak boleh diundur, masa tidak boleh patah balik..sebab itu pepatah mengatakan "Masa Itu Emas". Mengapa emas??
Sebab emas tu kan berharga....

Dalam Surah Al-Asr,"Demi Masa, Sesungguhnya manusia itu Sentiasa Berada Dalam Kerugian". Peringatan pendek yang mempunyai makna yang cukup besar pada manusia, khasnya umat islam.

Kita diberi masa 24 jam sehari. Jadi, sebagai manusia tidak kira anda sebagai seorang pelajar, ibu bapa, guru, anak, pengarah, pekerja atau apa sahaja pangkat dan jawatan anda... kita perlu pandai bahagikan masa sebaiknya. 
Dari awal bangun pagi smpailah ke masa untuk tidur, kita perlu ada jadual, KPI dan disiplin. Ini kerana jadual dan disiplin yang akan mengiringi kita ke arah kejayaan dan mencapai matlamat yang kita kehendaki.

Ini pengakuan ikhlas saya. Sikap ni tak boleh dicontohi, tapi saya fikir ramai yang memilikinya, hehe.Saya sebenarnya pun ada satu sikap SUKA TANGGUH KERJA. Sama ada sifat suka tangguh kerja, kita geng,wakaka!
Memang tabiat suka tangguh kerja ni SANGAT-SANGAT TIDAK BAGUS!

PUNCA KENAPA KITA SUKA TANGGUH KERJA ?
Pola perlakuan sikap suka bertangguh boleh tercetus dalam banyak cara, jadi korang tidak akan selalu bertangguh kerana sebab-sebab yang sama. Adakalanya korang bertangguh kerana korang terlalu banyak tugasan yang perlu dilaksanakan, dan penangguhan memberi korang ruang untuk melarikan diri. Adakalanya pula korang bertangguh kerana rasa penat dan malas, dan korang sudah tidak boleh lakukan kerja lagi.



Kat entry ni, kita cari PUNCA KENAPA SUKA TANGGUH KERJA, antaranya adalah sebab:

#1       -           Stress atau Tekanan
#2       -           Terlampau Banyak Kerja
#3       -           Malas
#4       -           Kurang Motivasi
#5       -           Kurang Disiplin
#6       -           Tabiat Pengurusan Masa Yang Tak Baik
#7       -           Kurang Kemahiran


Kalau ada cara bagaimana untuk mengatasi sikap suka bertangguh ini, sudi-sudikanlah kongsi di ruangan komen di bawah tu yer.

Masa itu lebih berharga dari EMAS…
Gunakan sebaik mungkin kerana ia tidak akan berulang kembali.
Ambil peluang yang ada demi masa depan agar tidak menyesal di kemudian hari.

Oleh yang demikian, secara asasnya....buatlah sesuatu perkara dengan iltizam dan bersungguh-sungguh supaya apa yang kita laksanakan itu berjalan dengan lancar, tidak merugikan kita dan mencapai objektif :)



Semoga kita semua pandai menggunakan masa sebaik mungkin. Hidup hanya sekali, masa tidak akan berulang lagi πŸ‘Œ

No comments:

Post a Comment

SHORT TRIP PERCUTIAN KE VIETNAM

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Berjumpa lagi kita setelah lama tidak bersiaran. Kali ni emma nak share kisah percutian Emma ke...